Idéen

Idéen


Skabt af pionererne i Jysk Rejsebureau, på en varm dag først i 1990’erne, i en bungalow nær Cambodias grænse, med Mekhong whisky i glasset, gekkoer på væggene og udsigt til et azurblåt hav.

Tag det mest simple motoriserede køretøj i verden. En tuktuk. Trehjulet, stinkende af dårlig benzin, hurtig i Bangkoks gader, smidig som en kat når den indtager små gyder, soier som de kaldes, og klemmer sig forbi handlende med ænder, og blæksprutter. Vant til varmen, fugtigheden, de korte intense ture. Men uvant med verden udenfor. Med regnskoven. Bjergene. Kulden og de lange seje træk

11 rejsevante unge. 1 styrmand. Michael kender troperne, bjergene, Asien inde bag facaden. Nu vil han ud og have ridser i lakken. Ud og spise shashlik med de pakistanske mænd bag parken i Lahore, ud til Bollywood filmplakater, og flagrende sarier. Engang imellem ankommer en ny sjæl nordfra, med nysgerrigheden inde bag de tynde gevandter, hver måned flyver en anden hjem med fortællinger. Af og til står en lokal på. En fisker, slangetæmmer eller massør, en poet måske, det bliver til venskaber, gode historier, konflikter og tavshed. Men sjældent kedeligt.

 

Hvorfor Tuktuk?


På Jysk Rejsebureau har vi altid været drevet af passionen for den frie rejse. Fra begyndelsen hvor vi sammen med langturssejlernes forening sendte Troels Kløvedal og os selv på langfart til havs, til vi begyndte at åbne kontorer i Bangkok, Bali, Hanoi, Kathmandu og Delhi, for at kunne give vores rejsende gode råd på vejen, når de er derude. Filosofien er at alle rejserådgivere skal have måneder, eller år med rygsæk på ryggen, for at blive ansat. Og der stimuleres til, at vi bliver ved med at rejse.

Tuktuk projektet giver alle rådgiverne på bureauet muligheden for en alternativ rejse. Ideen med tuktukken opstod, som så mange andre projekter af lignende art, lukt ud af nysgerrighed. Nysgerrighed til verden. Og spørgsmålet rumsterede: Kan man køre en tuktuk til Danmark?

 

Ladymen, Bollywood, bjerge og grøn te


Fortællingerne der opstår af denne rejse bliver sandsynligvis interessante, hudløse. Det bliver mødet med den svedende rickshaw-kører i Madras, aben i Suratthani, med den unge iranske poet og en flirtende Armaniklædt ottoman på cafeen i Istanbul, men vil også være en døråbner til det skæve, til ladymen i Bangkok, til bordelmutter i Penang til, skuespiller i Bollywood.

Projektet peger også indad. Hvad sker der når unge rygsæksrejsende er sammen dag og nat, bundet sammen af en tuktuks begrænsede plads, hvordan holder man ud at betragte og blive betragtet konstant. Bliver man ved med at opleve?

 

Steder der betyder


Vi besøger steder som tiltrækker os, som antænder vores nysgerrighed, som haler i os. Nogle af stederne besøger vi fordi vi kender mennesker der, fordi stedet har fået en plads i vore hjerter, andre fordi de længe har luret i bevidstheden. Fordi de bærer en god historie, en god fest – eller har noget på hjerte.

Men nede af vejen, forbi det næste sving, kommer så alt det uforudseelige, den pludselige punktering, en indskydelse der viser sig frugtbar, vi støder på mennesker, vi støder på andre unge

De fire overordnede formål med Tuktuk projektet er:

  • - Interkulturel forståelse

  • - Møde urbefolkninger

  • - Grænseoverskridende adventure oplevelser

  • - Besøge danske og lokale udviklingsprojekter og danskere der har startet et liv i udlandet.


Hvem er Jysk Rejsebureau?


Jysk Rejsebureaus motto er ”for dig som vil ud i verden”, og det at rejse individuelt med friheden i rygsækken er en forankret del af vores sjæl. Vores indgangsvinkel er, og har altid været, at være pionerer, der via vores historier og erfaringer frister, ruster og hjælper andre af sted på nye eventyr. Derfor har vi også udgivet to rejsehåndbøger ”Østen Strejftog” og ”Latinamerikanske Strejftog”, der er skrevet af vores medarbejdere ud fra egne erfaringer og som uddeles gratis til vores kunder.

Jysk Rejsebureau startede i 1982 som et lille mand-kone rejsebureau, men omfatter i dag fem afdelinger i Danmark og fem servicekontorer i Asien og har årligt en omsætning på 150 millioner kroner. Læs mere på jysk-rejsebureau.dk